
Historia bankowości jest długa i sięga kilkuset lat. Choć ówczesne placówki bankowe na pewno znacznie się różniły od dzisiejszych, to jednak wiele dziś istniejących banków swe pierwsze lata istnienia datuje na czasy sprzed II wojny światowej, a nawet na XIX wiek. Jednak choć jeszcze 30 lat temu w bankach także udzielano kredyty i zakładano lokaty, tak jak dzisiaj, to jednak brakowało w nich bardzo ważnego elementu współczesnej bankowości – komputerów. Dziś trudno byłoby sobie wyobrazić mozolną pracę księgowych, żmudnie podliczających długie kolumny cyfr z kont klientów. Wszystkie informacje związane z obsługą klient, dane klientów, wykaz informacji itp., znajdziemy w zintegrowanych systemach bankowych. Sprawiają one, że większość operacji bankowych przebiega bardzo szybko, dzięki czemu jednocześnie w obrębie całego banku mogą być obsługiwane tysiące klientów. Także i my, klienci, możemy dokonać samodzielnie wiele operacji bankowych, dzięki bankowości internetowej. Z uwagi na dużą poufność danych, ujawniających często zamożność poszczególnych klientów, dostęp do systemu bankowego, zarówno ze strony pracowników, jak i klientów, wymaga zachowania ścisłych reguł bezpieczeństwa. Ułatwia to centralizacja obsługi informatycznej w banku, dzięki czemu pracy pionu IT mogą wykonywać wiele operacji zdalnie, bezpośrednio ze szczebla centrali. Odciąża to pracowników bezpośrednio obsługujących klientów i jednocześnie zwiększa kontrolę nad nimi.